Poniżej przykładowa fotografia w podczerwieni.
Jak? czym? Jak to zrobić? Jak uzyskać taki efekt?

2011-05-16_13-30-13_IR

To teraz od początku:

Sprzęt:

I tu w sumie wystarczy dowolny aparat cyfrowy (bo będę pisał tylko o IR cyfrowej), który jest w stanie zarejestrować obraz światła długości fali ok 720nm.
Ale aby możliwe było zarejestrowanie obrazu w podczerwieni potrzeba wyciąć wszystko co nią nie jest. Do tego celu potrzebny nam filtr IR albo nałożony na obiektyw albo założony na sensor matrycy. Filtr na obiektyw to wydatek w zależności od średnicy od kilkudziesięciu do kilkuset złotych.
Najpopularniejsze są filtry Hoya 720nm.hoya720nm
W przypadku stosowania filtrów nakręcanych jest jeden podstawowy problem a mianowicie filtr AA założony bezpośrednio na matrycy. Filtr AA czyli filtr AntyAliasingowy http://pl.wikipedia.org/wiki/Antyaliasing miedzy innymi skutecznie odcina całe pasmo niewidzialne w tym podczerwień. Z kolei filtr IR założony na obiektyw przepuszcza tylko światło podczerwieni np.720nm. I tu powstaje konflikt obu filtrów. Aby zarejestrować obraz w podczerwieni należy wydłużyć czas ekspozycji czasami dość znacznie (ok. kilkunastu sekund w słoneczny dzień). Co zrobić aby móc fotografować w podczerwieni jak normalnym aparatem? Należy pozbyć się filtru AA z matrycy i zastąpić go filtrem IR. Ktoś mógłby powiedzieć po co go zastępować czymś skoro mam już filtr nakręcany na obiektyw to wyjmę filtr AA z matrycy i po kłopocie… teoretycznie tak ale … no właśnie ale… Nie wystarczy zdjąć filtr z matrycy, trzeba koniecznie go zastąpić czymś o identycznej grubości. Światło, które jest skupiane przez obiektyw na filtr musi ogniskować się w tym samym miejscu, jeżeli tak nie będzie to ostrość przesunie nam się dość zdecydowanie i może okazać się że np. wyostrzenie na nieskończoność jest nie możliwa :(. Druga sprawa to kwestia ochrony samego filtra.
A teraz jak przerobić taki aparacik? Można to zrobić samemu albo oddać w fachowe ręce. Dla wszystkich, którzy nie boją się samemu dokonać takiej przeróbki polecam http://www.lifepixel.com/ Ja przerobiłem D80 własnoręcznie i powiem że nie jest to operacja trudna a wymaga jedynie drobnych umiejętności manualnych i minimalnej wiedzy technicznej.
Po „dewastacji” aparatu (proces oczywiście odwracalny) można cieszyć się swobodą fotografowania w podczerwieni „z ręki”.
 

Winter in summerFotografowanie

Tu nie ma jakiejś szczególnej filozofii.
Jeżeli mamy aparat przerobiony to postępujemy jak przy fotografowaniu tradycyjnym a jedyne o czym musimy pamiętać to prawidłowy balans bieli i niedopuszczenie do przepaleń w szczególności na kanale RED.
Jeżeli mamy nie przerobiony aparat to już gorzej i trzeba postępować mniej więcej tak:
– ustawić WB
– ustawić kadr – wykadrować, wyostrzyć (aparat na statywie)
– zablokować AF,
– nałożyć filtr IR na obiektyw
– wybrać parametry ekspozycji (tryb Manual)
F ~ 4-6, ISO – jak najmniejsze, Czas około kilka do kilkunastu sekund – dobrać metodą prób.
– wykonać zdjęcie 🙂
Wspomniałem o prawidłowym balansie bieli, który różni się znacznie od tradycyjnego i tak naprawdę powinien nosić nazwę balans zieleni 🙂 Balans Bieli ustawiamy dokonując pomiaru WB przez aparat na np. zielonej trawie i to najlepiej dość dobrze oświetlonej przez słońce i koniecznie z założonym filtrem IR. Zawarty w roślinach chlorofil dość intensywnie odbija promienie podczerwone co daje na zdjęciach IR efekt wręcz oślepiającej bieli. Można też nie męczyć się z ciągłym ustawianiem WB i zapisywać zdjęcia w RAW’ach a WB w aparacie ustawić na najmniejszą możliwą wartość (np. 2500K) aby podczas obróbki nie korygować go zbyt mocno.
 
IR
 

Obróbka IR kolor

No i tu zaczynają się schody. Na początek każdy musi sobie określić jak chce aby praca wyglądała czy ma być w tonacji czerwonej czy niebieskiej.

Zakładając że posługujemy się zapisem plików RAW, pierwszym krokiem jest wywołanie takowego piku i konwersja do najlepiej formatu TIFF albo bezpośrednie otworzenie go np w PS jeżeli korzystamy z wywoływania RAW’ów w CameraRaw (plug-in PS’a). Podczas wywoływania RAW’ów należy pamiętać o ustawieniu Balansu Bieli (określić BW klikając pipetką BW na „zieleninkę” czyli tam gdzie była zielona trawka lub liście drzewa), i korekcie poziomów tak aby nie było „przepaleń”. Jeżeli mamy inny plik niż RAW skopiowany z aparatu (np JPG lub TIF) to zakładam że WB i inne parametry zostały tak dobrane że możemy od razu przystapić do obróbki.

Mamy gotowy plik i przystępujemy do edycji.

– otwieramy plik

– ustawiamy autopoziomy i najlepiej jako nowa warstwa

– kolejna warstwa – kanały. Tu przystępujemy do zamiany kanałów:

w kanale wyjściowym czerwonym ustawiamy wartość czerwonego na „0” a niebieskiego na „100” następnie idziemy do kanału wyjściowego niebieski i robimy to samo co w czerwony tylko odwrotnie (ustawiamy wartość czerwonego na „100” a niebieskiego na „0”)
– teraz zostaje nam to wszystko razem dopieścić – tak jak lubimy … tu pozostawiam dowolność.

Jeżeli nie podoba nam się niebieskie niebo albo chcielibyśmy inaczej pokazać naszą pracę polecam czasem ominięcia kroku zamiany kanałów (reszta obróbki bez zmian).

Efekt wtedy może wyglądać jak poniżej (ta sama fotografia z zamianą kanałów w wersji niebieskiej i bez zamiany kanałów w wersji oryginalnej czerwonej):

Potężne kompendium wiedzy można znaleźć TU

© Piotr Krol
http://www.facebook.com/Piotr.Krol.Photography
https://bax.wroclaw.pl